Pengaruh Pendidikan Perkoperasian dan Kualitas Layanan terhadap Partisipasi Anggota Koperasi Mahasiswa Universitas Negeri Surabaya di Masa Pandemi Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.30588/jmp.v12i2.1055Keywords:
Cooperative, Cooperative education, Member participation, Service qualityAbstract
This study examines whether cooperative education and service quality affect the participation of cooperative members. This study analyzes cooperative education and service quality as variables that can affect the participation of cooperative members. The analysis uses SPSS to test the hypothesis. The sample used was 75 respondents. The results of the study indicate that there is a positive and significant effect of cooperative education on member participation, but service quality does not affect member participation. Simultaneously, it shows that cooperative education and service quality simultaneously affect member participation.References
Aini, L. N. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Partisipasi Anggota pada Koperasi Mahasiswa Universitas Negeri Yogyakarta. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 6(3), 195–207.
Anasrulloh, M., Rokhim, A. M., & Firotul M., A. F. (2021). Pengaruh Pendidikan Perkoperasian terhadap Partisipasi Anggota pada Koperasi Wanita di Kabupaten Tulungagung. Jurnal Publicio: Jurnal Ilmiah Politik, Kebijakan dan Sosial, 3(1), 11–17. https://doi.org/10.51747/publicio.v3i1.620
Ayuningtyas, Y. (2018). Pengaruh Pendidikan Perkoperasian, Layanan Koperasi, dan Pengalaman Berorganisasi Anggota terhadap Partisipasi Anggota Koperasi Mahasiswa Univeristas Negeri Yogyakarta. ePrints@UNY, Lumbung Pustaka Universitas Negeri Yogyakarta. Diakses pada: https://eprints.uny.ac.id/57356
Catur, I. K., & Setiawina, N. D. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Partisipasi Anggota Koperasi dan Kesejahteraan Anggota pada Koperasi Unit Desa (KUD) di Kabupaten Jembrana. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 07(12), 2509–2534. https://doi.org/10.24843/EEB.2018.v07.i12.p03
Guspul, A., & Ahmad, A. (2014). Kualitas Pelayanan, Kepuasan dan Kepercayaan Nasabah pada Koperasi Jasa Keuangan Syariah di Wonosobo. Jurnal Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Unsiq, 1(3), 156–170. https://doi.org/10.32699/ppkm.v1i3.253
Hamzah, A. (2021). Dampak Pandemi Covid 19 terhadap Koperasi di Kabupaten Kuningan. Jurnal Ekonomi Akuntansi dan Manajemen, 1(2), 9–113.
Hardani, H., Andriani, H., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Istiqomah, R. R., Fardani, R. A., Sukmana, D. J., & Auliya, N. H., (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: CV Pustaka Ilmu Group.
Hasan, M. A., Muryati, M., & Sodik, S. (2019). Pengaruh Kualitas Layanan dan Kepuasan Anggota terhadap Kinerja Koperasi dengan Partisipasi Anggota sebagai Variabel Intervening pada Koperasi Pondok Pesantren Al-Yasini Pasuruan. Jurnal Ilmu Manajemen, 5(3), 10–27. https://doi.org/10.31328/jim.v5i3.1792
Junaedi, D., & Salistia, F. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Pertumbuhan Ekonomi Negara-negara Terdampak. Simposium Nasional Keuangan Negara, 995–1013. Kementerian Keuangan RI, 4-5 November.
Kamalia, P. U., & Soejoto, A. (2016). Analisis Pengetahuan Anggota tentang Koperasi terhadap Sisa Hasil Usaha (SHU) dengan Partisipasi Anggota sebagai Variabel Intervening. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 2(4), 1–10. https://doi.org/10.26740/jupe.v2n4.p%25p.
Kartika, A. I., Lubis, Z., & Saragih, F. H. (2020). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Partisipasi Anggota Koperasi (Studi Kasus: KPRI-Sedar). Jurnal Ilmiah Pertanian (Jiperta), 2(2). https://doi.org/10.31289/Jiperta.v2i2.359
Koro, L., & Ma, S. H. G. (2018). Pengaruh Partisipasi Anggota Terhadap Keberhasilan Koperasi Tuke Jung. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(2), 61–73.
Lawitta, R., Johan, R. S., & Hendripides, H. (2016). Pengaruh Dimensi Kualitas Pelayanan Terhadap Partisipasi Anggota Pada Koperasi Bina Sejahtera Kelurahan Tangkerang Selatan Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 1–13.
Maemunah, M., Aprizal, & Handayani, R. (2010). Pengaruh Persepsi Anggota Tentang Manajemen Koperasi Dan Pelayanan Koperasi Terhadap Keberhasilan Kud Sejahtera Sarana Jaya Kecamatan Bathin Iii Kabupaten Bungo. Repository Universitas Jambi.
Manik, K. H., Sitompul, D., & Matondang, N. (2020). The Effect of Service Quality on Member Satisfaction and Member Loyalty of Cooperative [Credit Union] Mandiri-Medan. International Journal of Research and Review, 7(9), 225–230.
Marlinah, L. (2020). Peluang Dan Tantangan UMKM dalam Upaya Memperkuat Perekonomian Nasional Tahun 2020 di Tengah Pandemi Covid 19. Jurnal Ekonomi, 22(2), 118–124.
Marna, J. E., & Wardi, Y. (2014). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Citra Koperasi terhadap Partisipasi Anggota Koperasi Plasma Sawit Bukit Sandiang Tigo Bawan Kab. Agam. Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi, 1(1), 36–43.
Melasih, M. A., & Kusumantoro, K. (2015). Pengaruh Pendidikan Perkoperasian dan Kualitas Pelayanan terhadap Partisipasi Anggota KUD Karya Mina Kota Tegal Tahun 2014. Economic Education Analysis Journal, 4(2), 482–495.
Milliana, R. (2012). Pengaruh Pengetahuan dan Sikap Mahasiswa tentang KOPMA terhadap Partisipasi Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Koperasi dalam Kegiatan KOPMA Universitas Negeri Padang. Universitas Negeri Padang Repository. Diakses pada: http://repository.unp.ac.id/2671
Musfiroh, L., & Kurniawan, R. Y. (2016). Analisis Pengaruh Pendidikan Perkoperasian dan Motivasi Anggota terhadap Partisipasi Anggota Koperasi Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 4(3), 1–6. https://doi.org/10.26740/Jupe.v4n3.P%25p
Pangastuti, R. L. (2017). The Influence of Experiential Marketing and Service Quality for Being Reasonability o Customers Loyalty Forming (Case Study of Beauty Saloon of London Beauty Center “LBC”). Jurnal Ekonika: Jurnal Ekonomi Universitas Kadiri, 2(2), 198–213. https://doi.org/10.30737/ekonika.v2i2.43
Raharjo, A. S., & Harnanik, N. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Pengelolaan Usaha Koperasi terhadap Partisipasi Anggota Koperasi Simpathi di SMP N 1 Comal Tahun 2013/2014. Economic Education Journal, 4(2), 549–561.
Roviana, E. (2015). Analisis Pengaruh Persepsi Harga atau Margin dan Kualitas Pelayanan terhadap Minat Anggota dalam Membeli Produk Pembiayaan Murabahah di Koperasi Jasa Keuangan Syariah (Studi Kasus BMT Amal Mulia). E-Repository Universitas Islam Negeri Salatiga. Diakses pada: http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/464/
Safari, N. H. (2015). Pengaruh Pengetahuan Perkoperasian, Motivasi Berkoperasi dan Kualitas Pelayanan terhadap Partisipasi Anggota Koperasi Serba Usaha (KSU) Padurenan Jaya Gebog Kabupaten Kudus. Unnes Repository. Diakses pada: http://lib.unnes.ac.id/21203/
Sudiarditha, I. K., Saptono, A., & Widyastuti, A. (2013). Pengaruh Pengetahuan Anggota tentang Koperasi dan Kualitas Pelayanan terhadap Partisipasi Anggota pada Koperasi Serba Usaha (KSU) Warga Sejahtera, Kelurahan Cipinang, Jakarta Timur. Jurnal Pendidikan Ekonomi & Bisnis, 1(1), 62–76. https://doi.org/10.21009/JPEB.001.1.4
Sudrartono, T. (2018). Dampak Strategi Bauran Pemasaran dan Kualitas Pelayanan terhadap Tingkat Partisipasi Anggota sebagai Pengguna Koperasi. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 9(1), 67–80. https://doi.org/10.32670/coopetition.v9i1.53
Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tjiptono, F. (2017). Strategi Pemasaran. Edisi 4. Yogyakarta: Andi Offset.
Trisuladana, R., & Suparman, A. (2017). Pengaruh Pendidikan Perkoperasian dan Komitmen Organisasi terhadap Partisipasi Anggota Koperasi CU Pundhi Arta. JBTI: Jurnal Bisnis: Teori dan Implementasi, 8(1), 73–83. https://doi.org/10.18196/bti.81084
Wira, V., & Gustati, G. (2016). Peranan Pengetahuan dalam Meningkatkan Partisipasi Anggota Koperasi Simpan Pinjam dan Pembiayaan Syariah (KSPPS) (Survey pada Anggota KSPPS Kapalo Koto dan Lambuang Bukik). Account: Jurnal Akuntansi, Keuangan dan Perbankan, 3(2), 514–523.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with Jurnal Maksipreneur agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the Jurnal Maksipreneur right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in Jurnal Maksipreneur.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Jurnal Maksipreneur. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).