Viral Marketing dan Motivasi Wisatawan dalam Meningkatkan Minat Berkunjung pada Destinasi Wisata di Kabupaten Bima

Authors

  • Sri Ernawati Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima

DOI:

https://doi.org/10.30588/jmp.v9i2.635

Keywords:

Bima District, Tourism, Tourist motivations, Viral marketing, Visiting interest

Abstract

Tourism is one of the new style industries, so it needs special attention. The tourism industry can provide rapid economic growth in terms of employment opportunities, income, the standard of living, and inactivating other production sectors. This study aims to analyze and test the effects of viral marketing and tourist motivation both partially and simultaneously in increasing interest in visiting tourist destinations in Bima District, Nusa Tenggara Barat, Indonesia. This research used quantitative methods by distributing questionnaires to 96 people who had visited tourism destinations in Bima District. The questionnaires would be tested for validity and reliability first, and then processed with SPSS version 20.0. Data analysis in this research used multiple linear regression methods with SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) 20.0. The results showed that viral marketing and tourist motivation have an effect on tourism destinations and it will positively influence the visiting interest to Bima District, respectively. Simultaneously, viral marketing and tourist motivation can raise visiting interest in Bima District’s tourism destinations.

Author Biography

Sri Ernawati, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima

Management Department

References

Alkharabsheh, S. K., Al Sarayreh, N. M., Rumman, A. M., & Al Farajat, H. A. (2011). The Impact of Viral Marketing via Internet on Promotion of Tourism Products in Jordan. International Research Journal of Finance and Economics, 80, 139-147.

Atmaja, L. S. (2009). Statistik untuk Bisnis dan Ekonomi. Yogyakarta: Andi Offset.

Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen. Semarang: BP Universitas Diponegoro.

Glennardo, Y. (2016). Viral marketing sebagai media pemasaran sosial dalam mendongkrak kesadaran masyarakat untuk berperan aktif dan bergabung dengan organisasi non profit/niarlaba. Competence Journal of Management Studies, 16(2), 192-208.

Gobert, D. (2006). Legality of Viral Marketing. Bruxelles, Belgium. http://mineco.fgov.be/information_society/spamming/home_en.html.

Hamdani, Y. M. & Mawardi, Y. M. (2018). Pengaruh Viral Marketing terhadap Kepercayaan Konsumen serta Dampaknya terhadap Keputusan Pembelian (Survei pada Mahasiswa Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawiijaya Angkatan 2015/2016 yang Pernah Melakukan Pembelian Online melalui Media Sosial Instagram). Jurnal Administrasi Bisnis (JAP), 60(1), 163-171.

Hasan, A. (2010). Marketing dari Mulut ke Mulut. Yogyakarta: Media Pressindo.

Hasan, A. & Setyaningtiyas, N. W. (2015). Pengaruh Electronic Word of Mouth pada Media Sosial Facebook terhadap Keputusan Berkunjung ke Desa Wisata Nglanggeran Gunungkidul. Jurnal Media Wisata, 13(1), 224-238.

Harsono, R. N. (2017). Motivasi Wisatawan Mengunjungi Obyek Wisata di Desa Pawan Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal Online Mahasiswa FISIP, 4(1), Februari, 1-14.

Hidayati, L. N. (2018). Pengaruh Viral Marketing, Online Consumer Reviews dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Shopee di Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 06(03), 77-84.

Ihsan, Soegiyanto, & Hadi, P. (2015). Pengembangan Potensi Ekowisata di Kabupaten Bima. Jurnal Geoeco, 1(2), Juli, 195-206.

Jariah, I. A., Mananda, S. I. G. P. B., & Sudiarta (2018). Pengaruh Viral Marketing terhadap Jumlah Kunjungan Wisatawan Indonesia ke Korea Selatan. Jurnal IPTA, 5(1), 1-10.

Kusumaningrum, D. (2009). Persepsi Wisatawan Nusantara terhadap Daya Tarik Wisata di Kota Palembang. Tesis. Program Magister Kajian Pariwisata, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta.

Kotler, P. & Amstrong, G. (2012). Prinsip-prinsip Pemasaran. Edisi 13, Jilid 1. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Manik, G., Suwena, I. K., & Suardana, I. W. (2016). Faktor Pendorong dan Penarik Wisatawan Backpacker Mancanegara Berwisata Ke Bali. Jurnal IPTA, 4(2), 1-20.

Muksin, M. R. D. & Sunarti (2018). Pengaruh Motivasi terhadap Keputusan Berkunjung Wisatawan di Ekowisata Mangrove Wonorejo Surabaya. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 55(1), Februari, 196-203.

Pitana, I. G. & Gayatri, P. G. (2005). Sosiologi Pariwisata. Yogyakarta: Andi Offset.

Pitana, I. G. & Diarta, I. K. S. (2009). Pengantar Ilmu Pariwisata. Yogyakarta: Andi Offset.

Porosntb.com (2018). Bupati Bima Paparkan Arah Pengembangan Pariwisata Daerah. Diakses 27 Juni 2019 dari http://www.porosntb.com/2018/04/bupati-bima-paparkan-arah-pengembangan.html.

Ristania, N. & Justianto, S. J. (2012). Analisis pengaruh harga, promosi dan viral marketing terhadap keputusan pembelian pada “Online Shop” S-Nexian melalui Facebook. Journal of Business Strategy and Execution, 6(2), 131-161.

Purba, S. R. (2016). Pengaruh viral marketing melalui aplikasi line terhadap keputusan pembelian (Studi kasus mahasiswa Telkom University pada tahun 2016). e-Proceeding of Applied Science, 2(2), Agustus, 470-474.

Sahara, R. N. A. & Sanawiri, B. (2016). Analisis motivasi berkunjung wisatawan dan tingkat pengetahuan wisatawan tentang produk industri kreatif sektor kerajinan (Studi pada wisatawan domestik di Kota Batu, Jawa Timur). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 35(2), 146-154.

Skrob, J. R. (2005). Open Source and Viral Marketing. Vienna: http://www.fh.kufstein.ac.at

Sudiarta, I. N. (2012). Membangun Citra (Destinasi) Pariwisata Seberapa Pentingkah? Jurnal Ekonomi dan Pariwisata, 7(31), 60-75.

Sudiarta, I. N. & Suardana, I. W. (2016). Tourism Destination Planning Strategy: analysis and implementation of marketing city tour in Bali. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 227, 664-670.

Sudirman (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo Persada.

Sugiyono (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Surniandari, A. (2017). Viral marketing sebagai alternatif strategi pemasaran produk Sariz. Widya Cipta, I(1), 35-44.

Syafrudin (2016). 20 Tempat wisata di Bima NTB yang Wajib dikunjungi. Diakses 25 Juni 2019 dari http://syafrudinmtop.net/2016/11/bima/20-tempat-wisata-di-bima-ntb-yang-wajib-dikunjingi.html.

Widjaja, R. Y. & Alexandra, R. (2019). The impact of viral marketing on consumer interest on indihome product. e-Jurnal Apresiasi Ekonomi, 7(1), 103-107.

Wilson, F. R. (2000). The Six Simple Principles of Viral Marketing. Web Marketing Today, 70, 232.

Woodside, A. G. & Martin, D. (2008). Tourism Management: Analysis, Behaviour and Strategy. London: CAB International.

Downloads

Published

2020-03-11

How to Cite

Ernawati, S. (2020). Viral Marketing dan Motivasi Wisatawan dalam Meningkatkan Minat Berkunjung pada Destinasi Wisata di Kabupaten Bima. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 9(2), 195–207. https://doi.org/10.30588/jmp.v9i2.635

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.