Tingkat Kepuasan Karyawan dan Perusahaan Atas Manfaat BPJS: Yufendy and Partners

Authors

  • Ayu Dhyana Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga, Central Java
  • Johnson Dongoran Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga, Central Java

DOI:

https://doi.org/10.30588/jmp.v13i2.1113

Keywords:

BPJS, Satisfaction level, Determinants of satisfaction level

Abstract

Every country has its policy to make its health program for people’s welfare, including Indonesia. One of the Indonesian health programs is the Social Security Agency (BPJS). However, this research is focused specifically on the BPJS for employees and the company, which aims to be used for directing, evaluating, or improvingthe qualityof that BPJS.The type of this research is qualitative research that used primary data, where the researcher conducted indirect interviews in the form of open-ended questions to nine informants who are employees of the Yufendy and Partners Jakarta Jakarta company. The sampling technique used was a saturated sampling method, that formed as the level of satisfaction from using BPJS benefits and its determinants for Yufendy & Partners Jakarta company and its employees. The data then were analyzed using qualitative descriptive analysis techniques. The results found that the employees and company weresatisfied with the benefits of BPJS. However, it is still required further evaluation of the BPJS facilities, such as the lodgment, medicines, and other free facilities. Meanwhile, the determinants for the level of satisfactionwith BPJS benefits are communication, competence, awareness, individual, psychological, organizational, environmental, speed, coverage, economics, and responsiveness.

Author Biographies

Ayu Dhyana, Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga, Central Java

Management Department

Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga

Johnson Dongoran, Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga, Central Java

Management Department

Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga

References

Ananda, S. M. F. (2019). Peran BPJS sebagai Perwujudan Hak Asasi Manusia Dalam Pelayanan Kesehatan. OSFPreprints, 1–6. https://osf.io/preprints/osf/ys5hv

Anggarawati, T., & Kodir, K. (2022). Tingkat Kepuasan PNS, TNI, Purnawirawan Dan Keluarga Terhadap Pelayanan BPJS. Jurnal Sisthana, 7(1), 12–19.

Anita, Y., Putera, R. F., & Ladiva, H. B. (2018). Manfaat Promotif dan Preventif BPJS sebagai Pemenuhan Hak Kesehatan bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 93–100. https://doi.org/10.24036/jippsd.v2i1.100492

As’ad, M. (2004). Psikologi Industri. Liberty.

Barid, V. B. (2018). Urgensi Jaminan Sosial Ketenagakerjaan bagi Pekerja Sektor Informal di Indonesia. Prosiding Seminar Hukum dan Publikasi Nasional (Serumpun) II: Transformasi Cita Hukum Mewujudkan Indonesia Maju, 236–252.

BPJS Ketenagakerjaan. (2018). Manfaat Perlindungan Program BPJS Ketenagakerjaan untuk Mitra Ojol. https://www.bpjsketenagakerjaan.go.id/artikel/17374/artikel-manfaat-perlindungan-bpjs-ketenagakerjaan-untuk-mitra-ojol.bpjs

DJSN. (2014). Peraturan Dewan Jaminan Sosial Nasional No 01 Tahun 2014. https://jdihn.go.id/files/1237/01-djsn-2014.pdf

Suyanto, H., & Nugroho, A. A. (2016). Perlindungan Hukum Terhadap Hak-hak Pekerja Outsourcing Berdasarkan Asas Keadilan. Jurnal Yuridis, 3(2), 61–74. https://doi.org/10.35586/.v3i2.179

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber tentang Metode- metode Baru. Terjmh. Tjetjep Rohendi dan Mulyarto. UI Press.

Ilkafah, I. (2022). Kepuasan Pasien sebagai Indikator Mutu dalam Pelayanan Kesehatan. Unair News, 4 Januari. https://news.unair.ac.id/2022/01/04/kepuasan-pasien-sebagai-indikator-mutu-dalam-pelayanan-kesehatan/?lang=id

Indargo, T. (2016). Pelaksanaan Penerapan Sanksi bagi Perusahaan yang Tidak Mengikutsertakan Pekerja dalam Program Jaminan Sosial BPJS Ketenagakerjaan di Kota Yogyakarta. Tesis, Universitas Atma Jaya Yogyakarta. http://e-journal.uajy.ac.id/id/eprint/11224

Istiarni, P. R. D., & Hadiprajitno, P. B. (2014). Analisis Pengaruh Persepsi Manfaat, Kemudahan Penggunaan Dan Kredibilitas terhadap Minat Penggunaan Berulang Internet Banking dengan Sikap Penggunaan sebagai Variabel Intervening. Diponegoro Journal of Accounting, 3(2), 888–897.

Jabbar, L. D. A. A. A. (2020). Pertanggung Jawaban BPJS Kesehatan terhadap Pelayanan Asuransi Kesehatan Masyarakat. Jurist-Diction, 3(2), 387-400. https://doi.org/10.20473/jd.v3i2.18194

Kusjainah, K., & Listyorini, I. (2015). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kinerja Karyawan: Model Pengujian dengan Variabel Mediasi. Telaah Bisnis, 16(1), 17–30. http://dx.doi.org/10.35917/tb.v16i1.28

Librianty, N. (2018). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Pasien BPJS terhadap Pelayanan. Jurnal Ekonomi Kiat, 29(1), 11–20.

Lufitasari, I. (2016). Sistem Pendukung Keputusan untuk Menentukan Karyawan Terbaik di BMT Sepakat Poncowarno dengan Visual Basuc. Prosiding Konferensi Mahasiswa Sistem Informasi, 4(1), 213–218.

Sangkoy, M. T. (2016). Hak Tenaga Kerja Atas Jamsostek yang Mengalami Pemutusan Hubungan. Lex Administratum, 4(1).

Martoyo, S. (1994). Manajemen Sumber Daya Manusia. BPFE.

Moleong, L. J. (2000). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Prabandari, I. A. (2020). Perbedaan Tujuan dan Manfaat, Berikut Penjelasannya. Merdeka.com. https://www.merdeka.com/sumut/perbedaan-tujuan-dan-manfaat-berikut-penjelasannya-101711-mvk.html?screen=1

Pratiwi, N. I. (2017). Penggunaan Media Video Call dalam Teknologi Komunikasi. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 1(2), 202–224. https://doi.org/10.38043/jids.v1i2.219

Ramadhan. (2019). Dampak Penggunaan Beasiswa Bank X Bagi Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Tahun 2018. Institut Agama Islam Negeri Palangkaraya.

Ranishia, H. N. (2018). Analisis Manfaat Intangible Persepsi Penyedia Layanan Teknologi Informasi Dengan Pendekatan (Studi Kasus: Service Desk ITS). Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

Safitri, R. P. (2018). Pengaruh Budaya Perusahaan Terhadap Motivasi Kerja Dan Dampaknya Pada Kinerja Karyawan. Journal of Management Review, 2(2), 198. https://doi.org/10.25157/jmr.v2i2.1795

Putri, A. S., & Listyowati, R. (2022). Analisis Tingkat Kepuasaan Masyarakat Terhadap Mutu Pelayanan Publik Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Kantor BPJS Kesehatan Kabupaten Bandung.

Softwarepajak.net. (2021). Manfaat Jaminan Kesehatan. Softwarepajak.Net. https://www.softwarepajak.net/news/209-tanya-jawab-seputar-bpjs- kesehatan-4/

Sugiyono, P. D. (2017). Statistika Untuk Penelitian Metodologi Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta, cv.

Suryawati, C. (2004). Kepuasan Pasien Rumah Sakit (Tinjauan Teoritis Dan Penerapannya Pada Penelitian).

Yuswardi. (2022). Kinerja Karyawan dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya pada Karyawan Bank Perkreditan Rakyat (BPR) di Batam. https://doi.org/https://doi.org/10.36778/jesya.v5il.670

Wahyudin, A. (2015). Metodologi Penelitian: Penelitian Bisnis & Pendidikan. Semarang: Unnes Press.

Downloads

Published

2024-05-09

How to Cite

Dhyana, A., & Dongoran, J. (2024). Tingkat Kepuasan Karyawan dan Perusahaan Atas Manfaat BPJS: Yufendy and Partners. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 13(2), 446–458. https://doi.org/10.30588/jmp.v13i2.1113

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.