Hubungan Pola Asuh Demokratis dengan Interaksi Sosial pada Remaja yang Menggunakan Smartphone di SMAN X Yogyakarta

Authors

  • Tri Jumiati Program Studi Psikologi Umum Fakultas Psikologi, Universitas Proklamasi 45 Yogyakarta
  • Muslimah Zahro Romas Program Studi Psikologi Umum Fakultas Psikologi, Universitas Proklamasi 45 Yogyakarta
  • Eny Rohyati Program Studi Psikologi Umum Fakultas Psikologi, Universitas Proklamasi 45 Yogyakarta

Keywords:

Democratic Parenting, Social Interaction, Smartphone.

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between democratic parenting and social interaction in teenagers using smartphones in SMAN X Yogyakarta. This research method uses quantitative research methods with data collection using a scale that is the scale of social interaction and the scale of democratic parenting. The subjects in this study were adolescents between the ages of 15 and 18, totaling 107 students consisting of 4 classes. Analysis of the data used was the product moment correlation technique from Pearson. The results of the analysis show that the correlation coefficient rxy = 0.639 with p = 0.000 (p <0.01), which means there is a significant positive relationship between democratic parenting and social interaction in adolescents using smartphones. So that it can be concluded that democratic parenting affects social interactions in adolescents who use smartphones, the higher the level of democratic parenting parents, the higher the social interaction of teenagers who use smartphones, and vice versa. The effective contribution of democratic parenting with social interaction is 40.83%.

References

Ali, M. & Asrori, M. (2018). Psikologi remaja (Perkembangan peserta didik). Jakarta: Bumi Aksara.

Astri, A. (2016). Rata-rata orang Indonesia habiskan waktu 5,5 jam main hp dari bangun hingga beranjak tidur. Tribunnews.com. http://www.tribunnews.com/lifestyle/2016/02/26/rata-rata-orang-indonesia-habiskan-waktu-55-jam-main-hp-dari-bangun-hingga-beranjak-tidur. Diakses Pukul 07.35 WIB., pada 31 Juli 2018.

Azwar, S. (2018)a. Metode penelitian psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Azwar, S. (2018)b. Penyusunan skala psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bohang, F.K. (2018). Berapa jumlah pengguna internet Indonesia?". Tekno.kompas.com. Retrieved from: https://tekno.kompas.com/read/2018/02/22/16453177/berapa-jumlah-pengguna-internet-indonesia. Diakses Pukul 11.53 WIB., pada 26 Juli 2018.

Dayakisni, T. & Hudaniah. (2012). Psikologi sosial. Malang: UMM Press.

Djamarah, S. B. (2014). Pola asuh orangtua dan komunikasi dalam keluarga. Jakarta: Rineka Cipta.

Fathkurozzi, U.A. (2018). Hubungan pola asuh demokratis dengan kemampuan interaksi sosial pada remaja di RW. 05 Desa Semambung Kecamatan Gedangan Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 1(1). 1-7.

http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-luar-sekolah/article/view/25173/23063. Diakses Pukul 21.30 WIB., pada 20 Juli 2018.

Husada, A.K. (2013). Hubungan pola asuh demokratis dan kecerdasan emosi dengan perilaku prososial pada remaja. Persona Jurnal Psikologi Indonesia. 2 (3), 266-277, September.

http://jurnal.untag-sby.ac.id/index.php/persona/article/view/160/18. Diakses Pukul 21.30 WIB., pada 20 Juli 2018.

Lestari, S. (2018). Psikologi keluarga (Penanaman nilai dan penanganan konflik dalam keluarga). Jakarta: Kencana.

Marliani, R. (2016). Psikologi perkembangan anak dan remaja. Bandung: Pusaka Setia.

Muflih, M., Hamzah, H. & Purniawan, W.A. (2017). Penggunaan smartphone dan interaksi sosial pada remaja di SMA Negeri I Kalasan Sleman Yogyakarta. Idea Nursing Journal. 8 (1). 12-18. www.jurnal.unsyiah.ac.id/INJ/article/download/8698/7021

Diakses Pukul 19.30 WIB., pada 22 September 2018.

Padmomartono, S. (2014). Konseling remaja. Yogyakarta: Ombak.

Parinduri, H. W., Zubaidah, S., & Wijaya, C. (2017). Hubungan antara pola asuh orangtua dan interaksi sosial terhadap kemandirian anak muslim di Kelurahan Silalas Lingkungan VII Kecamatan Medan Barat Kota Medan. Jurnal Edu Riligis, 1 (4) , 532-547. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/eduriligia/article/view/1073.

Diakses Pukul 19.30 WIB., pada 20 Juli 2018.

Purwadi, D. (2014). Riset: 30 juta anak Indonesia pengguna internet. Republica.co.id. Retrieved from: https://www.republika.co.id/berita/nasional/umum/14/02/18/n174jc-riset-30-juta-anak-indonesia-pengguna-internet. Diakses Pukul 21. 15 WIB., pada 23 Juli 2018.

Santoso, S. (2014). Teori-teori psikologi sosial. Bandung: Refika Aditama.

Sarwono, S. W. (2012). Psikologi remaja. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Shochib, M. (2014). Pola asuh orang tua (Dalam membantu anak mengembangkan disiplin diri sebagai pribadi yang berkarakter). Jakarta: Rineka Cipta.

Soekanto, S. (2017). Sosiologi: Suatu pengantar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Soyomukti, N. (2016). Pengantar sosiologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Tridhonanto. (2014). Mengembangkan pola asuh demokratis. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Downloads

Published

2021-09-24

How to Cite

Jumiati, T., Romas, M. Z., & Rohyati, E. (2021). Hubungan Pola Asuh Demokratis dengan Interaksi Sosial pada Remaja yang Menggunakan Smartphone di SMAN X Yogyakarta. Jurnal Psikologi, 17(2), 30–38. Retrieved from https://ejournal.up45.ac.id/index.php/psikologi/article/view/899

Issue

Section

VOL 17 NO 2 SEPTEMBER 2021

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.