Pengaruh Price Discount dan Promo Gratis Ongkos Kirim terhadap Keputusan Pembelian pada Marketplace Shopee

Authors

  • Septia Putri Wulandari Universitas Proklamasi 45
  • Jemadi Jemadi Universitas Proklamasi 45

DOI:

https://doi.org/10.30588/jmt.v2i01.2513

Keywords:

Price Discount, Free Shipping Promotion, Purchase Decision, Marketplace

Abstract

This research examines the influence of price discounts and free shipping promotions on purchasing decisions on Shopee, particularly among price-sensitive students. The sampling method used is accidental sampling with sample calculation using the Slovin formula, resulting in 100 respondents. Data analysis includes validity tests, reliability tests, normality tests, multicollinearity tests, heteroscedasticity tests, multiple linear regression, F-tests, t-tests, determination coefficients, and data processing with SPSS 20. The research results show that price discounts and free shipping have a positive and significant effect on purchase decisions. Nevertheless, marketing strategies that focus on free shipping are more effective than simply offering price discounts in increasing customer purchase decisions.

Author Biography

Jemadi Jemadi, Universitas Proklamasi 45

Drs. Jemadi, M.M.

Management Department

Universitas Proklamasi 45, Sleman, Yogyakarta Special Region, Indonesia

Google Scholar

References

Achmad, D., Istanti, E., & Kristiawati, I. (2022). Peran Timelimenes dalam Meningkatkan Customer Satisfaction, Customer Loyalty PT JNE. Jurnal Baruna Horizon, 5, 1–7.

Andrian, A., Putra, C. I. W., Jumawan, J., & Nursal, M. F. (2022). Perilaku Konsumen.

Astuti, S. D. (2022). Pengaruh Diskon dan Promo Gratis Ongkos Kirim terhadap Keputusan Pembelian pada E-Commerce Shopee. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Cahyani, L. D.. (2024). Pengaruh Diskon dan Promosi Gratis Ongkir Terhadap Minat Beli Secara Online Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Angkatan 2019 FKIP Universitas Jambi. Repository Universitas Jambi. Universitas Jambi.

Faisal, A. (2024). Pengaruh Diskon dan Promo Gratis Ongkos Kirim terhadap Keputusan Pembelian pada Marketplace Shopee dan Tokopedia di Perumahan Viila Mutiara Gading 3. Repository Universitas Satya Negara Indonesia.

Firunnikah, S. (2023). Pengaruh Program Gratis Ongkir dan Flash Sale Terhadap Impulse Buying (Studi Pengguna Tiktok Shop Pada Mahasiswa Stie Pgri Dewantara Jombang).

Kapriani, K., & Ibrahim, I. (2022). Analisis Pengaruh Diskon dan Gratis Ongkos Kirim terhadap Keputusan Konsumen Menggunakan Layanan Jasa Grab Food pada Masa Pandemi. SEIKO: Journal of Management & Business, 5(2), 2022–2395.

Lystia, C., Winasis, R., Widianti, H. S., & Hadibrata, B. (2022). Determinasi Keputusan Pembelian: Harga, Promosi Dan Kualitas Produk (Literature Review Manajemen Pemasaran). 3(4), 393–393.

Nainggolan, N., & Parinduri, T. (2020). Pengaruh Potongan Harga Dan Bonus Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Minimarket Indomaret Serbelawan. Jurnal Ekonomi USI, 2, 57–57.

Nisa, F. S. (2023). Pengaruh Diskon, Cashback, dan Promo Gratis Ongkos Kirim terhadap Keputusan Pembelian pada Marketplace Shopee (Studi Kasus pada Mahasiswa di Purwokerto). Repository State Islamic University Prof. K.H. Saifuddin Zuhri, v–46.

Nugraha, J. P., Sinulingga, G. S., Rojiati, U., Saloom, G., Rosmawati, R., Fathihani, F., Batin, M. H., Lestari, W. J., Khatimah, H., & Beribe, M. F. (2021). Teori Perilaku Konsumen.

Rifai, A. (2021). Pengaruh Harga dan Diskon terhadap Keputusan Pembelian Konsumen PT Utama Sejuk Abadi. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Wiyatamandala Jakarta.

Saptarini, B. A. N., & Apriyanti, A. (2022). Pengaruh Rating dan Gratis Ongkir Terhadap Keputusan Pembelian Pada Shopee.

Sari, E. (2022). Pengaruh Promosi Gratis Ongkos Kirim, Online Customer Review dan Online Customer Rating terhadap Keputusan Pembelian pada Marketplace Shopee (Studi pada Mahasiswa Prodi Manajemen Universitas HKBP Nommensen Medan). Repository UHN.

Siregar, D. P.. (2023). Pengaruh Flash Sale dan Gratis Ongkir terhadap Buying Decision di Shopee di Kota Jambi. Repository Unja.

Tapaningsih, W. I. D. A., Rijal, S., Esso, A. S. R., Sari, D. I., Kusumadewi, R. A., Rachmawaty, Harahap, M. G., Radiansyah, A., Levany, Y.,

Relifra, Wijayanti, T. C., Utami, M. P., Ramadhi, & Mustari, M. (2022). Manajemen Pemasaran (N. K. Lestari, Ed.). Sada Kurnia Pustaka.

Zusrony, E. (2021). Perilaku Konsumen di Era Modern. Yayasan Prima Agus Teknik.

Downloads

Published

2025-04-30

Issue

Section

Articles