Pengaruh Kepuasan Agen, Kualitas Layanan, dan Kualitas Produk terhadap Loyalitas Agen Penyalur Cat Mowilex di Wilayah Yogyakarta
DOI:
https://doi.org/10.30588/jmt.v1i02.2104Keywords:
Agent satisfaction, Service quality, Product quality, Agent loyaltyAbstract
Businesses with increasingly competitive competition require companies to understand the factors that influence agent loyalty. This research uses quantitative methods and random sampling to determine the sample. Respondents were selected from a list of Mowilex paint distribution agents in Yogyakarta, totaling 124 people with a sample of 95 respondents. The results of this research indicate that the independent variable accounts for 66.5% of the variation in the dependent variable. Meanwhile, agent satisfaction and product quality do not have a significant effect on agent loyalty. On the other hand, service quality has a considerable impact on agent loyalty. Overall, agent satisfaction, product quality, and service quality have a significant effect on agent loyalty simultaneously.
References
Alfin, M. R., & Nurdin, S. (2017). Pengaruh Store Atmosphere pada Kepuasan Pelanggan yang Berimplikasi pada Loyalitas Pelanggan. Jurnal Ecodemica, 249-258.
Almassawa, S. F. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Citra Perusahaan dan Implikasi Kepuasan Pelanggan terhadap Loyalitas Pelanggan. Kreatif: Jurnal Ilmiah Prodi Manajemen Universitas Pamulang, 6(3), 69-84.
Atmaja, J. (2018). Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Nasabah terhadap Loyalitas pada Bank BJB. Ecodemica: Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Bisnis, 2(1), 49-63.
Destiana, N. (2022). Loyalitas Pelanggan: Kenali Indikator dan Cara Membangunnya. Majoo, 27 Februari 2022. Retrieved Januari 28, 2024, from https://majoo.id/solusi/detail/indikator-loyalitas-pelanggan.
Ernawati, D. (2019). Pengaruh Kualitas Produk, Inovasi Produk dan Promosi terhadap Keputusan Pembelian Produk Hi Jack Sandals Bandung. Jurnal Wawasan Manajemen, 7(1), 17-31.
Ferdiansyah, R., & Bachtiar, I. (2023). Pengendalian Kualitas dengan Metode Taguchi pada Produk Cat Tembok di Pt XYZ. Jurnal Riset Teknik Industri, 129-138. https://doi.org/10.29313/jrti.v3i2.2890
Firdilla, K. (2022). Kepuasan Pelanggan: Pengertian, Contoh, Faktor, Manfaat, Cara Meningkatkan Kepuasan Pelanggan. DailySocial. Retrieved januari 22, 2024, from https://dailysocial.id/post/kepuasan-pelanggan-adalah.
Gofur, A. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis (JRMB), 4(1), 37-44.
Hafizha, S., Abdurrahman, A., & Nuryani, H. S. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Ketepatan Waktu, Tarif Pengiriman, dan Fasilitas terhadap Kepuasan Pelanggan J&T Express (Studi Kasus pada Pelanggan J&T Express Cabang Kota Sumbawa Besar). Jurnal Manajemen dan Bisnis, 2(1), 1-9. https://doi.org/10.37673/jmb.v2i1.266
Husodho, W. R. (2015). Pengaruh Kepuasan Pelanggan terhadap Loyalitas Pelanggan pada Obyek Wisata Dumilah Water Park Madiun. Equilibrium: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 3(2).
Nurhadi, M. (2022). Pengaruh Kualitas Layanan dan Fasilitas terhadap Loyalitas Pelanggan untuk Mengadakan MICE di Patra Semarang Hotel & Convention. Jurnal Visi Manajemen, 57-65.
Oktriwina, A. S. (2022). Random Sampling: Definisi, Tipe, Kelebihan, dan Kekurangannya. Retrieved Februari 10, 2024, from https://glints.com/id/lowongan/random-sampling-adalah.
Pratama, M. R. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, dan Kepercayaan Pelanggan terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi pada PT Nipsea Paint and Chemicals Jember). Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Jember, 1-16.
Putra, R. (2021). Determinasi Kepuasan Pelanggan dan Loyalitas Pelanggan terhadap Kualitas Produk, Citra Merek, dan Persepsi Harga (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 2(4), 516-524.
Retnawati, H., Apino, E., Kartianom, K., Djidu, H., & Anazifa, R. D. (2018). Pengantar Analisis Meta. Parama Publishing.
Riadi, M. (2020). Kualitas Produk (Pengertian, Manfaat, Dimensi, Perspektif dan Tingkatan). Kajian Pustaka. Retrieved Januari 20, 2024, from https://www.kajianpustaka.com/2020/02/kualitas-produk-pengertian-manfaat-dimensi-perspektif-dan-tingkatan.html.
Riadi, M. (2022). Loyalitas Konsumen (Pengertian, Karakteristik, Jenis, Tingkatan dan Indikator). KajianPustaka.com, 28 Desember 2022. Retrieved Februari 15, 2024, from https://www.kajianpustaka.com/2021/01/loyalitas-konsumen.html.
Rofiah, C., & Wahyuni, D. (2017). Kualitas Pelayanan dan Pengaruhnya terhadap Loyalitas Pelanggan yang Dimediasi oleh Kepuasan di Bank Muamalat Jombang. Eksis: Jurnal Riset Ekonomi & Bisnis, 12(1), 69-82.
Rohaeni, H., & Marwa, N. (2018). Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Khatulistiwa Informatika, 2(2), 312-318.
Rohana, T. (2020). Pengaruh Kepuasan terhadap Loyalitas Pelanggan. Jurnal Ilmu Manajemen, 8(1), 28-32.
Setiawan, M., & Ramadani, D. (2023). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Cat Tembok Propan Di Depo Bangunan Bandung. Nusantara Journal of Multidisciplinary Science, 1(2), 320-330.
Sholikhah, H., Sholikhah, A. F., & Hadita, H. H. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan, Kualitas Produk dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan Mie Gacoan Di Bekasi Timur. Jurnal Economina, 692-708.
Tusyaidah, A., Saryadi, S., & Ngatno, N. (2023). Pengaruh Green Marketing dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Produk Le Minerale Kota Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 12(1), 229-235.
Widanti, K. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Promosi terhadap Kepuasan Pelanggan Atas Pemasangan Mesin CCM Nippon Paint di UD Adi Jaya Denpasar. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Mahasaraswati Denpasar, 57-70.
Yogi, T. M. (2019). Pengaruh Kualitas Produk dan Desain Produk terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Manajemen, 26-33.
Zakaria, D. G., & Suwitho, S. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk dan Harga terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 6(4), 1-18.
Zikri, A., & Harapah, I. M. (2022). Analisis Kualitas Pelayanan Pengiriman Barang terhadap Kepuasan Konsumen pada PT Pos Indonesia (Persero) Regional I Sumatera. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi dan Manajemen (JIKEM), 923-926.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ahmad Rodli Setyoko, Andriya Risdwiyanto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with Jurnal Manajemen Strategis: Jurnal Mantra agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the Jurnal Manajemen Strategis: Jurnal Mantra (JMT) right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in JMT.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Jurnal Manajemen Strategis: Jurnal Mantra (JMT). Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).











