Rancang Bangun dan Simulasi Pembebanan Statik pada Sasis Mobil Hemat Energi Kategori Prototype
DOI:
https://doi.org/10.30588/jeemm.v4i2.753Keywords:
energy efficient car, mobil hemat energi, chassis, sasis, static load, beban statik, von mises stress, displacement, safety factorAbstract
The manufacture of a prototype energy-efficient car with an electric motor drive is based on research with the initial stages of making a vehicle frame. Chassis is a significant and vital component in a vehicle. The chassis functions support the engine, driver, body, and a place to place various vehicle supporting components. This study aims to design an energy-efficient car vehicle chassis based on the Energy Saving Car Competition (KMHE) regulations in the prototype category. The research was conducted by simulating static loading on the vehicle chassis' design to obtain a safe limit for the chassis construction. The static load test range is with driver load ranging from 50 kg to 90 kg. Static load testing uses the stress analysis feature, which is equipped with the finite element analysis (FEA) method. The results are obtained in the form of von mises stress, displacement, and safety factor. The resulting chassis is 2,800 mm long, 400 mm wide, and 550 mm high. The simulation result shows that the highest von misses stress occurs in the front wheel mount frame, which is 52.48 MPa. The most massive maximum displacement in the middle frame to support the driver's seat is 0.477 mm, and the smallest is in the energy-efficient car driving frame. The minimum safety factor obtained is 5.24, located on the front wheel support frame, and a maximum of 15 located on the car's front frame. Based on the static load analysis results, it can be concluded that the energy-efficient car chassis design is safe.
Pembuatan mobil hemat energi kategori prototipe dengan penggerak motor listrik merupakan dasar penelitian dengan tahapan awal pembuatan rangka kendaraan. Sasis merupakan komponen utama dan penting dalam sebuah kendaraan. Sasis berfungsi untuk menopang mesin, pengemudi, body, dan tempat meletakkan berbagai komponen pendukung kendaraan. Penelitian ini bertujuan untuk merancang sasis kendaraan mobil hemat energi berdasarkan regulasi untuk Kompetisi Mobil Hemat Energi (KMHE) kategori prototipe. Penelitian dilakukan dengan membuat simulasi pembebanan statik pada desain sasis kendaraan untuk mendapatkan batasan aman konstruksi sasis. Varisi pengujian beban statis adalah dengan beban pengemudi mulai dari 50 kg hingga 90 kg. Pengujian beban statis menggunakan fitur stress analysis yang dilengkapi dengan metode finite element analysis (FEA). Hasil yang didapatkan berupa von mises stress, displacement, dan safety factor. Sasis hasil rancangan mempunyai ukuran panjang 2.800 mm, lebar 400 mm, dan tinggi 550 mm. Hasil simulasi menunjukkan besar tegangan von misses stress tertinggi terjadi di rangka dudukan roda depan, yaitu sebesar 52,48 MPa. Displacement maksimum terbesar pada rangka tengah penyangga tempat duduk pengemudi sebesar 0,477 mm dan terkecil pada rangka dudukan penggerak mobil hemat energi. Safety factor minimum sebesar 5,24 terletak pada rangka penyangga roda depan dan safety factor maksimum sebesar 15 terletak pada rangka depan mobil. Berdasarkan hasil analisis beban statis dapat disimpulkan bahwa desain sasis mobil hemat energi yang dirancang tersebut aman.
References
Abidin, Z., & Rama, B. R. (2015). Analisa Distribusi Tegangan dan Defleksi Connecting Rod Sepeda Motor 100 CC Menggunakan Metode Elemen Hingga. Jurnal Rekayasa Mesin, 15(1), 30-39.
Badrawada, I. G., Purwanto, A., & Firlanda, E. R. (2019). Analisa Aerodinamika Bodi Kendaraan Mataram Proto Diesel dengan ANSYS 15.0. Jurnal Engine: Energi, Material, dan Manufaktur, 3(1), 8-14. doi:10.30588/jeemm.v3i1.481
BPS. (2014). Perkembangan Jumlah Kendaraan Bermotor Menurut Jenis, 1949-2018. Retrieved Juni 04, 2020, from Badan Pusat Statistik: https://www.bps.go.id/linkTableDinamis/view/id/1133
Budarma, K., Dantes, K. R., & Widyana, G. (2016). Analisis Komparatif Tegangan Statik pada Frame Ganesha Electric Vehicles 1.0 Generasi 1 Berbasis Continous Variable Transmission (CVT) Berbantuan Software ANSYS 14.5. Jurnal Jurursan Pendidikan Teknik Mesin (JJPTM), 4(1). doi:10.23887/jjtm.v4i1.8043
Fadila, A. (2013). Analisis Simulasi Struktur Chassis Mobil Mesin USU Berbahan Besi Struktur Terhadap Beban Statik dengan Menggunakan Perangkat Lunak ANSYS 14.5. Medan: Skripsi Teknik Mesin Universitas Sumatera Utara.
Hendrawan, M. A., Purboputro, P. I., Saputro, M. A., & Setiyadi, W. (2018). Perancangan Chassis Mobil Listrik Prototype "Ababil" dan Simulasi Pembebanan Statik dengan Menggunakan Solidworks Premium 2016. The 7th University Research Colloquium 2018 STIKES PKU Muhammadiyah Surakarta, 96-105.
Herlina, F., Marsudi, M., Rendi, R., & Syarif, M. (2018). Pengaruh Berbagai Merek Oli terhadap Temperatur Mesin Honda Scoopy dan Emisi Gas Buang. Jurnal Engine: Energi, Manufaktur, dan Material, 2(2), 31-35. doi:10.30588/jeemm.v2i2.422
Hidayat, T., Nazaruddin, N., & Syafri, S. (2017). Perancangan dan Analisis Statik Chassis Kendaraan Shell Eco Marathon Tipe Urban Concept. Jom FTEKNIK, 4(2), 1-6.
Isworo, H., Ghofur, A., Cahyono, G. R., & Riadi, J. (2019). Analisis Dissplacement pada Chassis Mobil Listrik Wasaka. ELemen: Jurnal Teknik Mesin, 6(2), 94-104. doi:10.34128/je.v6i2.103
Kresnanto, N. C. (2019). Model Pertumbuhan Sepeda Motor Berdasarkan Produk Dosmetik Regional Bruto (PRDB) Perkapita (Studi Kasus Pulau Jawa). Media Komunikasi Teknik Sipil, 25(1), 107-114. doi:10.14710/mkts.v25i1.18585
Laka, O., Nazaruddin, N., & Syafri, S. (2018). Perancangan dan Analisis Statik Sistem Rangka Mobil Hemat Energi “Asykar Hybrid Universitas Riau". Jom FTEKNIK, 5(2), 1-6.
Setyono, B., Mrihrenaningtyas, M., & Hamid, A. (2016). Perancangan dan Analisis Kekuatan Frame Sepeda Hibrid "Trisona" Menggunakan Software Autodesk Inventor. Jurnal IPTEK: Media Komunikasi Teknologi, 20(2), 37-46. doi:10.31284/j.iptek.2016.v20i2.43
Sofyan, A., Glusevic, J., Zulfikar, A. J., & Umroh, B. (2019). Analisis Kekuatan Struktur Rangka Mesin Pengering Bawang Menggunakan Perangkat Lunak ANSYS APDL 15.0. Journal of Mechanical Engineering Manufactures Materials and Energy (JMEMME), 3(1), 20-28. doi:10.31289/jmemme.v3i1.2417
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with Jurnal Engine: Energi, Manufaktur, dan Material agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the Jurnal Engine: Energi, Manufaktur, dan Material right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in Jurnal Engine: Energi, Manufaktur, dan Material. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Jurnal Engine: Energi, Manufaktur, dan Material. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).