Evaluasi Program Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Nilai Rapor Pendidikan Tahun 2022 Di SMPN 4 Kebumen

Authors

  • Amin Al Adib Fakultas Psikologi Universitas Proklamasi 45
  • Zaenab Ulfah Hasanah Fakultas Psikologi Universitas Proklamasi 45

Keywords:

Students’ report card, Minimum competency assessment

Abstract

ABSTRACT

Objective of this research is to describe on how to construct the students’ report card at the SMPN 4 Kebumen, Central Java, based on the learning program evaluation. This report card portrays students’ progress on understanding all school subjects. This is a descriptive-qualitative research, and we use either observation or interview as a method to collect data. When interviewing the head master, teachers and some students, we use three postulates i.e. literation, numeric, and character. Those three postulates are the crucial content of the minimum competency assessment. It means that a success student should have at least those three competencies. This research revealed that the students’ report cards have already reflected those three minimum competencies. Majority students have good literation quality, high order thinking skill and ability to apply Pancasila (Indonesian basic ideology) in their daily life.

References

Amanda, N.A.J., & Nurjannah. (2022). Analisis asesmen dan intervensi pelaksanaan ANBK dalam meningkatkan mutu pendidikan internal di SD Negeri 016 Loa Kulu. Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 3(1), 41-44.

Anwar, U.S., Ruhiyat, Y., & Rusdiyani, I. (2022). Kemampuan manajerial kepala sekolah dengan kompetensi IT guru terhadap Assesment Nasional Berbasis Komputer (ANBK). Jurnal Visi Ilmu Pendidikan. 14(2), 224-229.

GTK DIKDAS. (2021). Empat poin penentu kenaikan kelas siswa di masa pandemi 2021. https://gurudikdas.kemdikbud.go.id/ 5 mei. Retrieved on March 1, 2023 from: https://gurudikdas.kemdikbud.go.id/news/Empat-Poin-Penentu-Kenaikan-Kelas-Siswa-di-Masa-Pandemi-2021.

Fatimah, S., Agustina, Zafri, Astuti, H. & Putri, W.D. (2022). Reward penguat motivasi anak untuk berliterasi. Suluah Bendang: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat. 22(3), 311-325. DOI: 10.24036/sb.02940.

Kemdikbud. (2020). Daftar tanya jawab kebijakan Ujian Nasional (UN). kemdikbud.go.id/. Retrieved on March 1, 2023 from: https://www.kemdikbud.go.id/main/tanya-jawab/tanya-jawab-ujian-nasional.

Kharismawati, S.A. (2022). Evaluasi pelaksanaan asesmen nasional berbasis computer di sekolah dasar terpencil. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru. 7(2), Mei, 229-234. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i2.372.

Novita, N., Mellyzar & Herizal. (2020). Asesmen Nasional (AN): Pengetahuan dan persepsi calon guru. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan. 5(1), Januari 172-179.

Razak, A., Santosa, T.A., Lufri, & Zulyusri (2021). Meta-Analisis: Pengaruh soal HOTS (Higher Order Thinking Skill) terhadap kemampuan literasi sains dan lesson study siswa pada materi ekologi dan lingkungan pada masa pandemi Covid-19. Bioedusiana. 6(1), Juni. 79-87. DOI: 10.37058.

Shinta, A. (2019). Penguatan pendidikan pro-lingkungan hidup di sekolah-sekolah untuk meningkatan kepedulian generasi muda pada lingkungan hidup. Yogyakarta: Best Publisher.

Suryapuspitarini, B.K., Wardono, & Kartono (2018). Analisis soal-soal matematika tipe higherorder thinking skill (HOTS) pada Kurikulum 2013 untuk mendukung kemampuan literasi siswa. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika. 1, 876-884.

Downloads

Published

2023-03-31

How to Cite

Al Adib, A., & Hasanah, Z. U. (2023). Evaluasi Program Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Nilai Rapor Pendidikan Tahun 2022 Di SMPN 4 Kebumen. Jurnal Psikologi, 19(1), 57–62. Retrieved from https://ejournal.up45.ac.id/index.php/psikologi/article/view/1486

Issue

Section

VOL 19 NO 1 MARET 2023